Rohelise Kooli programmis osaleb 49000 kooli 64 maalt. Programmi juhib Foundation for Environmental Education (FEE) - valitsusväline heategevusele orienteeritud mittetulundusühing. Programmi tulemusena kasvab maailmas põlvkond põlvkonna järel keskkonnateadlikke inimesi. Nad kannavad programmis omandatut endaga kogu elu ning kasvatavad samas vaimus ka oma järeltulijaid.
esmaspäev, 20. jaanuar 2020
Jaanuarikuu kolmanda nädala tegemised
Jaanuari kolmas nädal jätkub lindude ja
rahvajuttudega. Tuulepesa 3a lapsed tegelevad inimese keha ja tervisega. Lapsed
õpivad kirjeldama oma kehaorganite tegevust, mida tähendab tema jaoks terve
olemine ja kuidas enda eest hoolitseda. Vaadatakse raamatuid, joonistatakse inimkeha.
Õues jalutades ei unustata ära ilma ja lindude vaatlust. Ka Tuulelipu 3a lapsed
vaatlevad õueala linde. Seda täiendab linnukaamera jälgimine. Lapsed õpivad
nimetama lindude kehaosi ja tuttavamaid linnuliike. Teemat aitab kinnistada E.
Raua „Sipsik vaatab tihaseid“ Tuulelaeva 4a lapsed püüavad meelde jätta
millised on paigalinnud ja rändlinnud.
Lapsed otsivad paigalindude elupaiku ja jälgivad, mida ja kuidas nad
toituvad. Kuidas saab lindude toidulauda inimene rikastada? Lapsed uurivad
eesti linnukaarti ja linnukaamerat. Lapsed jälgivad, mis toimub lasteaia
õuealal. Tuulelohe 4a lapsed võtavad ette gloobuse ja uurivad, millistes
tingimustes elavad millised loomad. Kes armastavad külma, kes sooja? Kus asuvad
sellised piirkonnad gloobusel? Abiks võetakse laste entsüklopeediad. Tuuleratta
5a lapsed õpivad selgeks, kes on leevike, tihane, varblane, vares, tuvi,
harakas, part, rähn. Sellele aitab kaasa rühmas läbi viidav linnupildi mäng.
Lapsed püüavad meelde jätta ka mõne huvitava fakti iga linnu kohta. Kuulatakse
lindude häälitsusi. Õues jalutades püüavad lapsed selgusele jõuda, kas lume ja
jää puudumine mõjutab ka lindude elu.
Kuidas mõjutab soe talv lindude pesitsemist. Tuuletrolli 6a lapsed jätkavad
rahvajuttudega. Rahvajutuaasta eeskujul loetakse sellel nädalal raamatut „marjakobar
ja teisi eesti rahvajutte“. Rahvajutu "Rikas vend ja vaene vend"
põhjal arutatakse mõiste „rikkus“ üle. See võib tähendada ka perekonda, sõpru, tervist, elurikkust. Lapsed
kuulavad rahvajuttu ka näitleja esituses. Milline on rahvajutu keel ja
väljendusvahendid? Kuidas esitada rahvajuttu? Sellel nädalal koostavad lapsed
ise ka juturaamatu enda väljamõeldud teksti, piltide ja kujundusega. Nädala
lõpus toimub raamatute esitlus. Tuuleveski 6a lapsed tegelevad samuti eesti rahvajuttudega.
Lapsed püüavad leida igale valitud jutule sobivad lavastusmängu vahendid ja
neid esitada.
teisipäev, 14. jaanuar 2020
Jaanuarikuu teise nädala tegemised
Jaanuari teine nädal toob lasteni mitmeid
looduse ja keskkonnateemasid, mis käsitlevad linde talvel ja vett. Tuulepesa 3a
lapsed uurivad Eestis elavaid paigalinde. Milline on nende välimus, kuidas nad
laulavad, kuidas toituvad? Kuidas
inimene saab rasketel talvedel linde aidata? Sellel nädalal on igapäevaseks
jälgimiseks lastele avatud linnukaamera. Lindude tundmist toetavad luuletused
nagu J. Kundla „Jaak“ ja „Varblased“. Õues saab mängida liikumismänge
"Rebane ja varblased" ja "Linnud puul" Lapsed jälgivad õues
olles muidugi ka ilma. Tuulelipu 3a lapsed räägivad ka lindudest. Nemad õpivad
linnuluuletusi koos liigutustega. Õues lapsed vaatlevad puid ja põõsaid selle
pilguga, kuidas linnud neid oma eluks ära kasutavad. Tuulelaeva 4a lapsed
tegelevad sellel nädalal veega. Lapsed jälgivad loodust, kuidas toimib vesi
erinevate temperatuuride juures. Lapsed teevad katseid veega. Gloobuselt ja
kaartidelt uuritakse, kus on ja kui palju vett. Kuidas käib vesi looduses
ringi? Lapsed proovivad erinevate maitsetega vett ka maitsta. Koos lastega
räägitakse ka sellest, kuidas vesi, loodus ja aastaajad seotud on. Tuulelohe 4a
räägivad põhiliselt joogiveest. Miks on inimesele vett tarvis, kuidas vesi
inimeseni jõuab ja kuidas tuleb vee puhtuse eest hoida ja seda söösta. Lapsed
uurivad veekogusid, erinevate vete hääli (vihm, kose kohin, oja vulin), vee
ringkäiku looduses. Tuuleratta 5a lapsed teevad tutvust veealuse maailmaga ja
erinevate randadega, kus vesi ja maa kokku puutuvad. Kes elavad vees, kes
kasvavad vees ja kes kaldal, kes mõlemal pool. Lapsed vaatavad loodusfilme Emajõest.
Tuuleveski 6a lapsed jõuavad Eestis
talvituvate lindude juurde läbi aastalinnu tuttpüti, kes kahjuks sooja ilma
tõttu talvitub Pae pargi veekogul. Lapsed uurivad linde, kes tulevad Eestisse
talvituma just Põhjamaadest. Lapsed vaatavad raamatuid, filme, videosid lindude
elust. Kuna aasta 2020 on ka eesti rahvajuttude aasta, siis ühendatakse need
kaks teemat ja tehakse tutvust eesti rahvaluulega, kus räägitakse lindudest.
Tuuletrolli 6a lapsed jätkavad muinasjutu teemat. Selle rühma lapsed otsivad
looduse teemat eesti rahvajuttudes ja teistes muinasjuttudes.
Loomamuinasjuttude juures arutatakse loomade sümboolse tähenduse üle (kaval
rebane, tark öökull, rumal hunt, tugev karu, arg ja kiire jänes...), "Siili
ja jänese võidujooks". Arutelu alla tulevad veel. "Okasroosike", "Kuldkalake".
neljapäev, 9. jaanuar 2020
Töörühma koosolek
esmaspäev, 6. jaanuar 2020
Jaanuarikuu esimese nädala tegemised
Jaanuari esimene nädal viib meid talvelainele.
Tuulepesa 3a lapsed õpivad kirjeldama kodukoha loodust, metsi, veekogusid,
asulaid. Kes elavad metsas ja mida nad teevad, kuidas me saame neist midagi
teada, milliseid jälgi nad maha jätavad. Lastele tulevad appi looduskaamerad ja
lastekirjandus, M.Aruoja "Metsaelu talvel", E.Raud "Mäger ja
orav", V.Bianki "Rebane ja hiireke". Tuulelipu 3a lapsed püüavad
näha lund ja teha lumememme. Koos arutatakse, millised on talvised laste
tegevused. Õpetaja tutvustab lastele E. Raua „Tipp, Täpp ja kaks lumemeest“.
Tuulelaeva 4a lapsed soovivad veel üksteisele „Head uut aastat!“ ja uurivad
kalendreid. Millised pildid on talvekuude juures? Huvi pakuvad ka lume
omadused. Tuulelohe 4a lapsed tähistavad kolmekuningapäeva ja räägivad talve
tunnustest. Tuuleratta 5a lapsed uurivad Põhjamaade loomi. Kuidas nad sellistes
tingimustes hakkama saavad? Raamatust „Mina olen
jääkaru” saavad lapsed teada, miks jääkaru ei karda külma, mis värvi tema
karvad tegelikult on, kui kõrgele suudab jääkaru hüpata, miks ta
polaaruurijatel külas käib ja keda polaaralade hiiglane päriselt kardab. Teiseks
sõbraks valisid lapsed hülged ja tema elukombed. Tuuletrolli 6a lapsed teevad
tutvust muinasjuttude maailmaga. Mille järgi saab aru, et on tegemist
muinasjutuga, kuidas on muinasjutte illustreeritud, kes on muinasjuttude
tegelased. Lapsed võrdlevad muinasjutte ja valivad lemmikuid. Nädal lõpeb
viktoriiniga. Tuuleveski 6a lapsed vestlevad jõulupuhkusest ja teevad tutvust
2020 aasta linnu ja loomaga, kelleks on tuttpütt ja nahkhiir.
Tellimine:
Postitused (Atom)