Tallinna Tuule Lasteaia Rohelise Kooli programmi
keskkonnaülevaatusest võttis osa 18 pedagoogi
ja vastati 58 küsimusele.
Info, teavitamine ja kaasamine
Kõik pedagoogid teavad, et osaleme Rohelise Kooli
programmis. 56% õpetajates leiab, et majja sisenev külaline näeb, et osaleme
antud projektis. 89% õpetajatest usub, et lapsed on aru saanud, et väärtustame
keskkonnahoidu. 56% õpetajatest on tutvustanud lastele keskkonnateemasid.
Õpetajad on rahul, et meie laeaias on keskkonnateema
tähtsal kohal, et osaleme Rohelise Kooli programmis, suudame lastele ja nende
vanematele selgitada keskkonnahoiu vajalikkust, ühiskond tegeleb keskkonna
säästmisega. Meie lasteaial on hea
asukoht, et keskkonnateemasid käsitleda. Meil on suur aiaga
piiratud õueala, kus kasvab puid, põõsaid ja rohttaimi. Jalutuskäigu kaugusel
on Pae park, lauluväljak, Mäe tänava matkarada.
Õpetajate arvates tuleks leida võimalusi, et kogu
teema rohkem sisuliselt kajastuks, rohkem tutvustama keskkonnahoidu nii lastele
kui vanematele, et kõik väärtustaksid meid ümbritsevat keskkonda.
Elurikkus, loodus ja õueala
Kõik õpetajad kasvatavad lastega rühmaruumis taimi,
78% pedagooge on uurinud, kui palju erinevaid eestimaiseid liike lapsed
tunnevad, poolte arvates tunnevad lapsed lasteaia õuel 3-5 liiki taimi,
kolandiku arvates 5-10 taimeliiki, 6% õpetajatest arvab, et 10-20 liiki ja 5%
õpetajaid arvab, et üle 20 liigi.Lasteaia õue putuka, linnu ja loomaliikide tundmises
on arvamused samad. 83% õpetajatest on kasvatanud lastega õuepeenardel taimi.
Õuesõppe tegevusi viib vähemalt korra nädalas läbi 42% õpetajaid, vähemalt 2
kora viib läbi 11%, vähemalt 3 korda on 17%. Kolmandik õpetajatest (30%)
tunnistab, et viib õuestegevusi läbi harvem.
Õpetajad on rahul, et rühmas on palju toataimi, meie õueala on nii rikkalik, kus kasvab
mitmeid liiki puid, erinevaid taimi, meil on peenrad, kus saab taimi kasvatada. Lapsed tunnevad
looduse vastu huvi. Eesti loodus on mitmekesine.
Õpetajate arvates oleks vaja, et lapsed õuesõppest
rohkem huvi tunneksid, kõik lapsed õpiksid loodust paremini tundma, õueala
veelgi mitmekesisemaks muuta, õuealal oleks õuesõppe majake/nurgake, koos
tahvli, laua ja pinkidega, igal rühmal oleks oma peenar, võiks olla isegi
lasteaia õpperada erinevate taimedega
Kliimamuutused
Pooledüedagoogidest on märganud kliimamuutusi ja
neid lastega arutanud.Kliima mõjutajad, mis lastega on seotud on toitumine ja
toidujäägid. Õpetajate enamuse arvates söövad lapsed lasteaia toidu ära ja
toidujäätmeid palju ei teki.
Õpetajad on rahul, meil on oma köök, kus saab
tervislikku toitu, lastel on hea isu, meie lasteaia köögis valmistatud toidud
lastele meeldivad, köögist saab alati vahendeid kui me ise teeme rühmas midagi
toiduks, toit ei sattu prügikasti, me saame kaasa aidata keskkonna hoidmisele.
Õpetajate arvates, tuleks tähelepanu juhtida,
et kliima muutusi rohkem märgata, et lapsed
teaksid, millised on probleemid, mitte ainult Eestis, toidu raiskamine maailmas
lõpeks, et kliimamuutuse teemat paremini lastele selgeks teha.
Energia (valgustus, küte)
94% õpetajatest jälgib valgustuse kasutamist
rühmaruumides, sama palju jälgib tuulekoja uste sulgemist. 78% täiskasvanutest
jälgib, et seadmed oleksid vooluvõrgust välja lülitatud, kui neid ei kasutata.
Õpetajad o rahul, et et on võimalik rühmaruumis
kasutada osalist valgustust, lapsed teavad, et lambid ei pea põlema seal, kus
pole vajadust jne, märkame, kui õues on valge, siis kustutame tuled, meie
rühmaruum on soe, antud teemaga tegeletakse igapäevaselt.
Õpetajate arvates tuleks oleks hea, kui selline
harjumus saaks lastele sisse harjutatud ja seda kasutaks nad ka kodudes, kui ka
lapsed energia kokkuhoiu vajalikust tunnetaksid.
Globaalne kodakondsus
Eesti keelt ja kultuuri tutvustab lastele
õpetajatest palju 17% , piisavalt 78% ja 5% vähe. Teiste maade kultuure
tutvustatakse õpetajate arvates palju 6%, piisavalt 44% ja 50% vähe.Leplikust
teiste kultuuride suhtes õpetavad õpetajatest
28% palju, 56% piisavalt ja 16% vähe. Kiusamisest Vaba Lasteaia
programmi või selle põhimõtetega tegeleb
56% pedagoogidest.
Õpetajad on rahul, et meil on erinevast rahvusest
lapsi lasteaias ning see rikastab ka meie silmaringi, lapsed kohanevad
erinevustega palju kiriemini kui täiskasvanud, et saame lastele õpetada
erinevaid kultuure, peame kinni eesti kultuurist, rahvakalendri pühadest, lapsed
on hoolivad, tähelepanelikud, sallivad
Õpetajate arvates peaksime tutvustama rohkem teiste
maade kultuuri ja tavasid –kombeid, ehk teadvustama laste seas rohkem, näitama,
et rühmas on erinevatest rahvusteast lapsi ja lasta neil oma rahvuse ja
kultuuri osas olla aktiivsemad, tegutsema, et iga laps tunneks end turvaliselt
ja väärtustatuna.
Tervis ja heaolu
89% õpetajatest arvab, et lastel on piisavalt aega
ja ruumi aktiivseks liikumiseks.Kõik õpetajad leiavad, et lapsed soovivad
liikuda. 94% pedagoogidest on arutlenud lastega, millest sõltub tervis ja
kuidas seda mõjutada. 83% vastanud õpetajatest väidab, et lapsed järgivad
tervisliku käitumise nõudeid, 89% arvab, et lapsed teavad, mis on tervislik
toit.67% õpetajatest arvab, et lapsed eelistavad tervislikku toitu.Kõikides
rühmades saavad lapsed juua puhastpuhast vett.
Õpetajad on rahul, et tervist edendavad põhimõtted
on hästi rakendunud ja meil on tõesti palju ruumi nii toas kui õues
tegutsemiseks, lapsed on tervisliku toidu vajalikkust mõistma hakanud, lapsed
joovad heameelega vett.
Õpetajate arvates peaksime tegutsema, et
tervislikule toitumisele pööratakse tähelepanu ka kodus, et lapsed toituksid tervislikult,
et aktiivset liikumist oleks rohkem.
Meri ja rannik
78% õpetajatest on käinud lastega mere ääres
õppetegevusi läbi viimas. 61% on puudutanud ka merereostuse küsimusi.
Õpetajad on rahul, et meri on meile lähedal, et
lapsed näevad merd, tahavad mere ääres käia, mõistetakse, miks on mere reostus
ohtlik.
Pedagoogide arvates oleks vaja, et lapsed
väärtustaks mere puhtust ja merereostuse teema lastele arusaadavamaks teha, et et
mere ääres saaks rohkem tegevusi teha.
Prügi ja jäätmed
94% täiskasvanutest sorteerib biojäätmeid muust
prügist eraldi. 94% kogub paberit ja pappi eraldi.Pooled sorteerivad pakendid
eraldi. 94% õpetajatest, selgitab lastele miks on vaja jäätmeid sorteerida ja
mis sorteeritud prügist saab. 56% pedagoogidest kasutab taaskasutatavaid
materjale.
Õpetajad on rahul, et laste teadlikkus on tõusuteel,
rühmas sorteerime prügi, lasped on sellest teadlikud, et paber ja biojäätmed on
eraldi nõus, lapsed oskavad sorteerida ja rõõmuga kasutavad taaskasutust, teemat
on igaaastaselt lastele tutvustanud spetsialistid.
Õpetajate arvates oleks vaja, et me ka pakendeid
saaks eraldi konteinerisse sorteerida, rohkem taaskasutusega tegeleda, et lapsed
teaksid, et paljusid asju saab taaskasutada. Oleks tore, kui saaks näiteks
kompostri lasteaia alale, kuhu saaks viia leheriismed ja toidu jäägid.
Transport
94% pedagoogidest on lastega rääkinud ühistranspordi
ja jalgsi käimise võimalustest.Õpetajad käivad pidevalt lasteaia
territooriumilt väljas jalutus- ja õppekäikudel. Kui on võimalik, kasutatakse
jalgsi käimist.
Õpetajad on rahul, et on võimalus käia lastega
jalutamas väljaspool lasteaeda, meil on palju võimalusi matkadeks, lastele
meeldivad jalutuskäigud loodusesse.
Õpetajad sooviksid, et lapsed ka vanematega koos
rohkem liiguksid, ja et lasteaiapere lasteaia ümbruskonda veel paremini tundam
õpiks.
Vesi
78% pedagoogidest on õppetöös käsitlenud vee ja
eluslooduse seoseid, 94% on selgitanud vee säästmise vajadust. 67% õpetajatest
arvab, et lapsed oskavad vett säästlikult kasutada.
Õpetajad on rahul, et kraanist tuleb puhas joogivesi,
lapsed möistavad,et vett peab säästma.
Õpetajad sooviksid, et puhast vett jätkuks ka edaspidi, vee säästmine
oleks enesestmõistetav ja see see toimiks ka mujal maailmas.
Täielikku uuringut näed SIIT
Täielikku uuringut näed SIIT
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.